خوردن مقادیر زیادی گوشت قرمز برای سلامت قلب مفید نیست

5مه 2021- محققان گفتند: مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده برای سلامت قلب مفید نیست.

در مطالعات قبلی ارتباط مستقیمی بین مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده با حملات قلبی یا بیماری های قلبی پیدا شده بود، اما این برای اولین بار است که متخصصان دلیل وقوع این مسئله را بررسی کردند.

در این کارآزمایی تقریباً 20،000 نفر مورد بررسی قرار گرفتند، از آنها خواسته شده بود که میزان مصرف روزانه ی گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده خود را گزارش دهند.در طول دوره ی تحقیق، محققان با سه روش بررسی قلب، تغییرات قلبی عروقی قابل توجهی را در این افراد مشاهده کردند.

اولین آزمایش تصویربرداری تشدید مغناطیسی قلبی عروقی بود(CMR، همچنین به نام  ام آر آی قلبی نیز شناخته می‌شود) که برای اندازه گیری عملکرد پمپاژ بطن ها انجام می شود. تجزیه و تحلیل دوم شامل گرفتن عکس از قلب بود زیرا شکل و بافت قلب می تواند سلامت آن را نشان دهد. سومین و آخرین آزمایش انعطاف پذیری رگ های خونی بود زیرا در صورتی که رگها قدرت کششی خود را حفظ کرده باشند، سالم هستند.

یکی از محققان این پژوهش، دکتر زهرا رئیسی-استبرق از دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: مطالعات قبلی ارتباط بین مصرف بیشتر گوشت قرمز و افزایش خطر حملات قلبی یا مرگ بر اثر بیماری قلبی را نشان داده اند، ما برای اولین بار این روابط را بر اساس معیارهای تصویری سلامت قلب بررسی کردیم. این ممکن است به ما کمک کند تا مکانیسم های ارتباطات قبلی را درک کنیم.

همچنین با در نظر گرفتن عوامل دیگری که ممکن است بر سلامت قلب تأثیر بگذارد مانند سن، جنس، سیگار کشیدن، الکل و ورزش، این تیم اعلام کرد که آنها ارتباطی را بین مصرف زیاد گوشت قرمز یا فرآوری شده و ضعف سلامت قلب پیدا کردند.

به طور خاص کسانی که مقادیر زیادی گوشت قرمز و فرآوری شده مصرف می کردند، بطن های کوچکتر و رگ های سفت تری داشتند و عملکرد قلب آنها ضعیف تر بود که همگی می توانند شروع مشکلات بیماری های قلبی عروقی را نشان دهند.

دکتر رئیسی گفت: این یافته ها از مشاهدات قبلی در مورد ارتباط مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده با بیماری قلبی پشتیبانی می کند و بینش منحصر به فردی در رابطه با ساختار و عملکرد قلب و عروق ارائه می دهد.

 او افزود: این عوامل می تواند دلیل رابطه ی مشاهده شده بین مصرف گوشت و بیماری های قلبی باشد. به عنوان مثال، ممکن است مصرف بیشتر گوشت قرمز منجر به افزایش کلسترول خون شود و این به نوبه خود باعث بیماری قلبی شود. مطالعه ما نشان می دهد که این چهار عامل در ارتباط بین مصرف گوشت و سلامت قلب نقش دارند، اما این همه ی داستان نیست.

این یک مطالعه مشاهده ای بود و نمی تواند یک رابطه ی علیتی را اثبات کند. اما به طور کلی، محدود کردن مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده برای حفظ سلامت قلب منطقی به نظر می رسد.

یافته های این مطالعه در نشست کاردیولوژی پیشگیرانه  که توسط انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) هر سال برگزار می شود، ارائه شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/may/gorging-on-red-meat-is-not-good-for-heart-health.html